miercuri, 25 ianuarie 2012

Ansamblul industrial Moara lui Assan în 2011

Nume: Ansamblul industrial Moara lui Assan
Datare: 1853- începe construcţia morii
 Zona protejată:  -
Cod LMI 2010:  B-II-m-A-19692
Stilul arhitectural: arhitectură industrială
Adresa: Str. Silozului, Nr. 25, Sector 2, Bucureşti
Arhitect: necunoscut
Vedere spre Moara lui Assan
Vedere spre Moara lui Assan
Din anul 1853 datează înfiinţarea primei mori industriale mişcate de un motor cu vapori de apă: moara lui Gheorghe Assan. Se răspândise chiar zvonul că făina măcinată la această moară ar fi inferioară celei produse la morile de apă, ceea ce era, binenţeles, inexact. Amintirea inovaţiei s-a păstrat până astazi în numele străzii vecine “Vaporul lui Assan”: a fost primul motor cu aburi la o intreprindere bucureşteană.


Vedere spre Moara lui Assan
Detaliu - Moara lui Assan
Vedere spre Siloz
Vedere spre Moara lui Assan
Interior - Moara lui Assan
Interior - Moara lui Assan
Vedere spre Moara lui Assan

Fabricile Assan se dezvoltă între anii 1853 şi 1948, iar în anul 1903 s-au mai adăugat câteva construcţii. În 1903 se construieşte un nou siloz de grâne, care e la acea dată cea mai înaltă clădire din Bucureşti – 41 m înălţime. După 1903, moara lui Assan a fost dotată cu energie electrică, având uzină proprie iar în luna iunie 1903 a fost transformată în Societate Anonimă pe acţiuni sub denumirea de “Fabricile Assan”, care cuprindeau patru industrii diferite: măcinarea cerealelor, uleiuri vegetale, lacuri şi culori, săpunuri şi chit.


Vedere spre Siloz
Vedere spre Siloz
Detaliu - Siloz
Vedere spre Siloz
Vedere spre Siloz
Detaliu - Siloz
Interior - Siloz
Vedere spre Siloz

Primele distrugeri ale ansamblului Moara lui Assan au fost semnalate în anul 1995: au fost scoase cercevelele ferestrelor şi alte elemente decorative din zinc şi plumb; utilajele fabricate la Viena înainte de anii 1900 au fost dezmembrate şi vândute la fier vechi. În anul 2005 au avut loc demolari executate fără autorizaţie. În 2008, în luna mai, moara a fost afectată de un incendiu de mare importanţă. Ultima distrugere a avut loc anul acesta, pe 1 ianuarie. Acoperişul construcţiei a căzut şi, odată cu el, unul dintre pereţi.  Au fost furate materiale şi, astfel, prabuşirea a fost provocată.

Vedere spre Siloz
Vedere din spatele blocurilor de pe Şoseaua Ştefan cel Mare
Vedere din spatele blocurilor de pe Şoseaua Ştefan cel Mare
Vedere din spatele blocurilor de pe Şoseaua Ştefan cel Mare

>>În bugetul Sfatului orăşenesc pe 1847 – 1848 e trecută şi suma de 1200 lei - mult prea mică – a cărei destinaţie era  “cumpărătoarea maşinilor pentru moara cu vapor”. Acelaşi sfat era preocupat şi în 1849 de “înfiinţarea unei mori cu aburi spre înlesniciosul mijloc al măcinişului grâului pentru această capitală”.  Dezideratul se realizează peste câţiva ani, numai că noua moară nu aparţine autorităţii comunale, ci unui particular, numitul Assan. Motorul, adus de la Viena, avea un cazan în greutate de 7000 kilograme; transportul lui durase şase săptămâni, dintre care două pe Dunăre până la Giurgiu, iar patru de la Griurgiu la Bucureşti, cu boii, întărindu-se podurile, făcându-se unele noi şi dregându-se drumul. <<  (Istoria Bucureştilor – Constantin C.Giurescu)

Vedere spre Str. Hâlmeu

Fotografiile sunt făcute în toamna anului 2011.


Urmăriţi şi articolul 2 despre Moara lui Assan, Ansamblul industrial Moara lui Assan în 2012.

7 comentarii:

Cod gri spunea...

Poza "Vedere spre Moara lui Assan" cea alb-negru imi place cel mai mult cum a iesit.Observ ca sunt facute de tine, sau ma insel, totusi sunt reusite, ofera detali, cat si misterul unui monument de arta.

ADRIAN spunea...

"Observ ca sunt facute de tine (...) totusi sunt reusite" :))))

Misterul unui compliment "reusit" :))

Ioana R. spunea...

@ Cod gri: Da, fotografiile sunt făcute de mine, observaţia este corectă.

@ ADRIAN: Ah, era compliment?!?

ADRIAN spunea...

@Ioana: eu cred ca era o nobila intentie din partea sa :)

Imaginea cu indicativul 18 de unde e luata? Mai era vreo grinda metalica acolo (banuiesc ca acele caramizi sunt resturile boltisoarelor unui planseu de etaj)? Trebuie spus ca aceste corpuri nu sunt dintre cele de la 1853 ci sunt din jurul lui 1903. Margaritare in troaca de porci ...
Asta e un veritabil portret al societatii romanesti.

Ioana R. spunea...

@ADRIAN: Fotografia 18 este luată aprozimativ din aceeşi poziţie ca fotografia 14, undeva între Moară (în stânga) şi Siloz. Fotografia surprinde cumva baza Silozului, partea de jos.
Grinzi metalice nu am văzut decât la Moară (fotografia 5); la corpul Silozului nu.

Valentin spunea...

Fotografiile sunt foarte reusite si mi-au placut mai ales detaliile surprinse. Ceea ce arata si mai tare ca Moara lui Assan merita o atentie pe masura si o soarta mult mai buna, mai mult decat doar declararea ei ca monument istoric!

tudor alexandru gherman spunea...

5 octombrie 2012- ansamblul este vandalizat in proportie de 50 %. Silozul are si el plansee cu structura metalica insa toate grinzile sunt taiate. Peretii se autodemoleaza deoarece sunt lasati liberi pe inaltimi prea mari, fara nici un punct e sprijin. Cladirea morii se afla intr-o stare deplorabila iar silozul incepe sa fufere destul de mult zic eu din cauza lipsei acoperisului. Aseara am indraznit sa intru insa se auzeau cateva flexuri undeva. In rest, un paradis protejat al gunoaielor, infectiilor si asa mai departe. Cine poate fi condamnat? Cine poate fi dat in judecata?